Lemniscaat – de bamboe acht voor focus, balans, concentratie…

Introductie van de motoriek acht

Deze bamboe motorik-8 ,of ook lemniscaat genoemd, is prachtig om te zien en op heel veel manieren te gebruiken. Sinds deze motoriek acht in mijn kinderpraktijk Bij Kee aanwezig is, wordt hij echt veel gebruikt. Kinderen vinden het fijn om hier tussen opdrachten door even mee te mogen spelen, ouders zien er telkens weer een uitdaging in en bezoekers die binnen komen moeten het even proberen…
motorik-8-a

 

Werkwijze

De werkwijze wijst zichzelf. Kinderen nemen de motorik-8 in hun handen en leggen de bal in het midden. Ze bewegen de motorik-8 voorzichtig waardoor de bal in beweging komt en ze laten de bal door de baan van de 8 rollen.

Training met de lemniscaat

Ze trainen hiermee flink wat gebieden terwijl ze het zelf als spelen zien. Zo trainen ze hun concentratie, maar ook ongemerkt de samenwerking van hun handen, ogen en hersenhelften. De bal kruist namelijk voor het lichaam langs van links naar rechts waardoor ze beide ogen en hersenhelften moeten gebruiken en activeren.
Ik zet deze motoriek acht in de praktijk in voor focus, balans, concentratie, samenwerking van de handen, hersenhelften en oog-volg-bewegingen.

legler-motoriek-achta

Vorm van een lemniscaat

De vorm, de lemniscaat, is oneindig, de beweging gaat steeds maar door. Je kunt er tijdens het rollen ook een zin als mantra bij opzeggen en deze steeds weer herhalen.

motorik-8-b

 

Materiaal

De motorik-8 is gemaakt van bamboe wat niet alleen lekker licht is maar ook een milieuvriendelijk alternatief voor hout, omdat het snel groeit.

Twee kanten van deze lemniscaat

Over de vormgeving is goed nagedacht, deze lemnicaat heeft namelijk twee bruikbare kanten. Een kant heeft een aantal uitsparingen, deze remmen de knikker af zodat hij niet te snel door de bocht gaat. Het kind verliest hierdoor de controle minder snel en dat is zeker voor beginners maar ook voor jonge kinderen handig.

De andere kant is glad, de knikker gaat daardoor lekker snel maar je moet nog beter sturen om grip op de snelheid te houden.

motoriekacht-collage

Ballen

Er zijn drie ballen meegeleverd in de kleuren rood, geel en groen, deze zijn even groot. Je kunt natuurlijk één bal gebruiken, maar met twee of drie is er al snel weer een nieuwe uitdaging gevonden. Met andere balletjes, knikkers en steentjes is natuurlijk eindeloos te variëren.

motorik-8-c

Variatie

Je kunt deze lemniscaat bijvoorbeeld niet alleen in de breedte maar ook in de lengte gebruiken. Speel er eens mee voor de spiegel, waarbij je alleen naar je spiegelbeeld kijkt, of laat er iets tussen houden waardoor je alleen maar in de spiegel kunt kijken!

Bewegend leren

Gebruik hem ook eens om bewegend te leren, geef de kinderen een sommetje terwijl de knikker rond blijft gaan en laat ze al draaiend antwoord geven, oefen die lastige woordjes van een andere taal, of zeg eens een tafel op in het ritme van de beweging van de knikker, lukt het? Je zult daarna ook nog gaan merken dat de geoefende stof nog beter onthouden wordt omdat je beide hersen helften gebruikt.

 

Uitdagingen voor gevorderden

Ook voor gevorderden zijn er bijzonder veel variaties mee te bedenken: draai de richting van de bal zonder deze te verliezen, leg een kant op tafel en gebruik een hand om de bal rond te laten gaan, sta op de wiebelplank of wobbel, op één been, met één oog dicht, met één hand, noem het maar op!

Coöperatief spel

Wanneer de kinderen in duo’s werken: beide een kant van de motorik-8 vasthouden en laat de bal soepel bewegen, aan elkaar overgeven terwijl de bal blijft bewegen, laat de motorik-8 alleen op de (wijs-)vingers steunen terwijl de bal blijft bewegen, variaties genoeg.

Samenvatting

Jullie begrijpen dat ik iedereen zou willen adviseren om deze lemniscaat of motorik-8 aan te schaffen. Het is uitdagend speelgoed, een aanvulling voor een (kinder-)praktijk, motorisch uitdagend voor groot en klein en ook nog milieuvriendelijk.

 

Wil je meer lezen, Iris van beelddenkerslerenzo heeft een blog over deze motoriek acht en de eindeloze motoriektrainer geschreven.

legler-motoriek-achtDeze bamboe acht is in de webshop te bestellen

Karin Stolk-Tangenbergh

About Karin Stolk-Tangenbergh

Kee dat ben ik: Karin Stolk, zelf moeder van 3 mooie kinderen. Mijn voorletters zijn K. E. E. vandaar dat mijn kinderpraktijk de naam ‘Bij Kee’ heeft gekregen. Ik ben al 25 jaar leerkracht op de basisschool. Het lesgeven doe ik nog steeds met heel veel plezier, maar ik vind het steeds interessanter worden om samen met een kind op zoek te gaan naar zijn of haar eigen kracht. Wie ben jij, wat vind jij leuk en wat zijn jouw kwaliteiten en talenten? Wat heb je nodig om deze in te zetten en te gebruiken in de wereld om je heen? Ik zie steeds meer kinderen die problemen ondervinden in hun ontwikkeling op verschillende gebieden, zowel cognitief als gedragsmatig. Deze kinderen krijgen dan al snel een stempel omdat er in een onderzoek vaak alleen naar de symptomen wordt gekeken. De oorzaak wordt dan niet aangepakt en het probleem blijft bestaan. Zo kan het zijn dat een kind met leesproblemen een probleem heeft met de samenwerking van de ogen, of dat er een reflex nog aanwezig is waardoor bij het kind het leesproces niet zo verloopt als we zouden verwachten. Meestal moet dit kind dan vaak extra oefenen, leesmeters maken, maar dit levert alleen maar meer frustratie en tegenzin op omdat de oorzaak blijft bestaan. Kinderpraktijk bij Kee gaat op zoek naar ‘de uitdaging’ voor dit kind. De uitdaging is de oorzaak van deze problemen, en om deze de baas te worden gaan we hiermee aan het werk. Alleen op deze manier kom je uit de vicieuze cirkel en wanneer een kind goed in zijn vel zit en rust in zijn/haar lijf heeft komt het weer tot leren. In het basisonderwijs zijn steeds meer kinderen met een uitdaging, zowel op het gebied van leren als op het gebied van de ontwikkeling. Zo ontstond bij mij de wens om mijzelf te gaan ontwikkelen in de mogelijkheden om de kinderen met een uitdaging hulp te kunnen bieden. Een kinderpraktijk die er speciaal voor het kind is, om het te helpen om zijn of haar uitdaging de baas te worden en zo een stevige basis te ontwikkelen waar hij of zij een leven lang op verder kan bouwen… dat zou wil ik graag willen bieden. Daarom ben ik op zoek gegaan naar opleidingen die bij mijn missie passen. Deze heb ik gevonden en een groot deel heb ik al afgerond, maar er zijn zo veel mooie dingen te leren dat ik nog lang niet uitgeleerd ben. Ieder kind is uniek, ieder kind heeft zijn eigen uitdaging en ieder kind heeft dus zijn of haar eigen hulpvraag. Bij Kee zijn er daarom verschillende mogelijkheden, maar daarover is meer te lezen op de pagina aanbod.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *