Versterk het vermogen van kinderen om te focussen met de Kooshbal

Door te focussen op dat wat je wilt, richten je hersenen op het doel dat je wilt bereiken. Als een kind 5 á 6 jaar is kan het al op eenvoudige en prettige manier leren om de aandacht te richten. Kinderen leren daarmee ook hun eigen energie te regelen. Immers buiten in de speeltuin heb je een ander level van energie nodig dan als je aan tafel een boekje leest.

2015-05-07 13.47.34a

De kooshbal voelt zacht en misschien wat kriebelig aan. Heerlijk om mee te friemelen, te gooien of te spelen. Het is een goede oefening voor de fijne motoriek én verhoging van de concentratie.

2015-07-02 08.15.33

Als juf heb ik altijd twee kooshballen in mijn tas zitten. Ik gebruik het voordat ik met de kinderen ga lezen, rekenen of tijdens het automatiseren van de tafels. Ik vraag de kinderen achter hun tafel te gaan staan op één been . Het doet er niet toe welk been. Ik vraag aan alle kinderen om te zuchten (ontspannen). Ik noem de naam van het kind, vervolgens zeg ik een keersom en gooi de kooshbal onderhands naar het kind. Door op één been te gaan staan ervaren de kinderen sterker of ze wel of niet gefocust zijn.

2015-07-02 08.14.41

Je kunt allerlei variaties bedenken met de kooshballen. Bijvoorbeeld twee tot vier kooshballen onderhands gooien met één hand en het kind één vooraf afgesproken kooshbal laten vangen en de rest op de grond laten vallen. Of twee kooshballen uit één hand te gooien en het kind in elke hand één kooshbal te vangen.
Vraag het kind regelmatig te zuchten. Het zal het focussen versterken.
Naarmate kinderen handiger worden in het vangen en gooien van de kooshballen, kunnen ze ook met elkaar oefenen.
De kinderen hebben enorm veel plezier in het werken met de kooshballen. Je werkt aan de voorwaarden om tot leren te komen en het stimuleert kinderen om eigen controlemechanismen in te bouwen.
Heel veel gooi en vang plezier.

koosh-koosh-bal-classic-per-stukballen te bestellen in de webshop

Bernarda Geurtzen

About Bernarda Geurtzen

Ik ben groepsleerkracht in het (speciaal) basisonderwijs, eigenaar van Basic4kids en bovenal moeder van Isis (13 jaar) en Timme (8 jaar). Een kleine twintig jaar geleden begonnen in het speciaal onderwijs. Binnen die zeven jaar heb ik een uitstapje gemaakt naar een kinderdagcentrum. Ik mocht daar een pilotgroep begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsniveau tot 24 maanden met als doel de hulpvragen van de kinderen om te zetten in een onderwijsaanbod. Na zeven jaar ben ik gestart als invalleerkracht in het (speciaal) basisonderwijs. Een bewuste keuze omdat ik mijn werk graag wilde combineren met studeren. En dat heb ik gedaan. Interne begeleiding, remedial teaching, kindercoaching. Al deze studies samen hebben ervoor gezorgd dat ik in 2011 voor mijzelf ben begonnen. Mijn praktijk Basic4Kids was een feit. Voor een nieuw te starten kinderdagverblijf ben ik toen een curriculum 0 – 4 jaar met als rode draad leren leren gaan schrijven. Op dit moment begeleid ik basisscholen die een peutergroep willen starten in school en het curriculum willen implementeren. Ik val nog steeds in op basisscholen en ga het derde jaar in van de opleiding ‘Medierend Leren’ bij Stibco. Ik werk ontwikkelingsgericht en geloof dat ieder kind ongeacht welk ontwikkelingsperspectief zich ontwikkelt. Met mijn blogs wil ik ouders, opvoeders en leerkrachten ‘voeden’ met achtergrond informatie die hen kunnen helpen in de begeleiding van kinderen. Voor het kind is het spelen maar met de extra informatie kun je wellicht net iets meer doen of een ontwikkeling bij het kind opmerken die anders misschien wel ‘verborgen’ zou blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *