Ruimtelijke relaties leggen met de Design en Drill boormachine.

Om grip op de omgeving te krijgen, moet een kind zich kunnen oriënteren in de ruimte, bijvoorbeeld weten waar het speelgoed ligt of de weg naar huis kunnen vinden.
Ruimtelijke oriëntatie is een basisvaardigheid voor het schoolse leren . De puzzelstukjes liggen naast de doos. De pop moet op de stoel zitten. De plaats en vorm van letters kunnen onderscheiden bij het lezen, enz.

Het kind leert zich in de ruimtelijke positie van andere voorwerpen te verplaatsen. Van hieruit worden relaties gelegd. Het kopje staat op het schoteltje. De wieg staat links van de pop. De auto staat voor het huis. Het aantal ruimtelijke begrippen voor de ruimtelijke relaties breidt zich uit. We onderscheiden drie soorten ruimtelijke relaties: positie, richting en afstand.

drillboor Collage

En dat is precies wat de Design en Drill boormachine doet. Als kinderen klein zijn gaat het spelen spontaan en zijn ze vooral aan het experimenteren. Maar naarmate het kind ouder wordt gaat het steeds meer zelf bepalen, het krijgt meer grip op het materiaal. Het kind bepaalt de vorm (een lange lijn of een vierkant), het bepaalt het aantal bouten dat hij moet gebruiken om de vorm te krijgen en het heeft zelf de controle over welke kleuren het gaat gebruiken.

drill boor
Deze basiselementen vorm, kleur en aantal zijn ontzettend belangrijk voor het ontwikkelen van deze denkvaardigheid . Want ruimtelijke relaties leggen is een denkvaardigheid die kinderen ontwikkelen tijdens het spelen en leren.

drillboor

Een denkvaardigheid is een soort gereedschap die kinderen in staat stelt de complexiteit van de wereld te begrijpen en om oplossingen voor problemen te bedenken.
Design en Drill boormachine is heel veel plezier hebben en … cognitief sterk worden.

learning-resources-design-en-drill-boormachinelink naar de design en drill boor van learning resources

Bernarda Geurtzen

About Bernarda Geurtzen

Ik ben groepsleerkracht in het (speciaal) basisonderwijs, eigenaar van Basic4kids en bovenal moeder van Isis (13 jaar) en Timme (8 jaar). Een kleine twintig jaar geleden begonnen in het speciaal onderwijs. Binnen die zeven jaar heb ik een uitstapje gemaakt naar een kinderdagcentrum. Ik mocht daar een pilotgroep begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsniveau tot 24 maanden met als doel de hulpvragen van de kinderen om te zetten in een onderwijsaanbod. Na zeven jaar ben ik gestart als invalleerkracht in het (speciaal) basisonderwijs. Een bewuste keuze omdat ik mijn werk graag wilde combineren met studeren. En dat heb ik gedaan. Interne begeleiding, remedial teaching, kindercoaching. Al deze studies samen hebben ervoor gezorgd dat ik in 2011 voor mijzelf ben begonnen. Mijn praktijk Basic4Kids was een feit. Voor een nieuw te starten kinderdagverblijf ben ik toen een curriculum 0 – 4 jaar met als rode draad leren leren gaan schrijven. Op dit moment begeleid ik basisscholen die een peutergroep willen starten in school en het curriculum willen implementeren. Ik val nog steeds in op basisscholen en ga het derde jaar in van de opleiding ‘Medierend Leren’ bij Stibco. Ik werk ontwikkelingsgericht en geloof dat ieder kind ongeacht welk ontwikkelingsperspectief zich ontwikkelt. Met mijn blogs wil ik ouders, opvoeders en leerkrachten ‘voeden’ met achtergrond informatie die hen kunnen helpen in de begeleiding van kinderen. Voor het kind is het spelen maar met de extra informatie kun je wellicht net iets meer doen of een ontwikkeling bij het kind opmerken die anders misschien wel ‘verborgen’ zou blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *