Noppenbord

Enthousiast schrijf ik deze blog over het noppenbord. In het noppenbord zie ik veel mogelijkheden  en het is ook nog zeer leuk geprijsd. Het noppenbord is een materiaal, welke ik vaak inzet in mijn praktijk voor leerondersteuning. Dit mooie materiaal kan voor veel doeleinden ingezet worden.

Materiaal

Het noppenbord is gemaakt van stevig plastic. Er worden gekleurde elastiekjes bijgeleverd. Zeer handig, want de elastiekjes zijn los te koop in bijna iedere winkel. Bovendien neemt dit leerzame spel vrijwel geen opbergruimte in.

 Doel

Het doel van het spel is om elastiekjes over de noppen te plaatsen. Zo wordt de fijne motoriek goed geoefend, maar ook het ruimtelijk inzicht en de senso-motoriek. Het vergt wat oefening voor jonge kinderen om de elastiekjes vast te maken. Oudere kinderen kunnen dit makkelijker vastmaken.

  • Dit materiaal wordt ingezet voor het oefenen van de fijne motoriek. Het noppenbord nodigt uit tot spelen en experimenteren. Dit noppenbord is een goede voorbereidende oefening voor het leren schrijven.
  • Dit materiaal kan ook ingezet worden voor de ruimtelijke ontwikkeling. Verschillende vormen kunnen gemaakt worden  van de elastiekjes. Zo kan ook de woordenschat vergroot worden, door te praten over de kleur, grootte en vorm van de gemaakte figuren.
  • Voor de oudere kinderen zet ik dit materiaal in om te werken aan het onderdeel spiegelen. Op een speelse manier wordt het spiegelen van figuren geoefend. Hierbij wordt ook een spiegeltje ingezet. Concreet materiaal inzetten is zeer belangrijk voor kinderen met rekenproblemen.
  • Het onderdeel oppervlakte en omtrek kan met de gemaakte figuren ook goed uitgelegd worden. Met deze figuren van elastiek kan ook de rekentaal geoefend worden. Welk figuur heeft de grootste oppervlakte? Welk figuur heeft de kleinste omtrek?
  • Bovendien nodigt dit spel uit tot fantasie en creativiteit. Het is vooral leuk om mee te spelen.

Spel

Het noppenbord kan ook goed zelfstandig door kinderen in een groep of klas worden gebruikt. Ze kunnen elkaar verschillende opdrachten geven en elkaar controleren. Laat de kinderen eens samen oefenen met verschillende vormen. Heel goed voor de woordenschat, samenwerken, zelfstandigheid en de taalontwikkeling.

Advies

Dit noppenbord is naar mijn mening onmisbaar in elke peutergroep, (kleuter)klas, kinderopvang en praktijk. Het materiaal is stevig, ziet er mooi uit en is zeer uitnodigend. Het materiaal kan makkelijk door de kinderen zelf worden opgeruimd. De fantasie, fijne motoriek, taalontwikkeling, rekenontwikkeling, zelfstandigheid en samenwerking worden geoefend. Kortom, spelen maar!

Noppenborden in verschillende maten, van hout en plastic of transparent te bestellen in de webshop.

Astrid Worst

About Astrid Worst

Mijn naam is Astrid Worst. Trotse moeder van een dochter en een zoon. Ik ben 20 jaar leerkracht geweest in het basisonderwijs. Vervolgens ben ik mijn praktijk Goed Gelukt gestart om kinderen te helpen hun talenten verder te ontwikkelen. Er schuilt vaak veel meer achter de leeruitdagingen. Mijn passie ligt bij het leren door te bewegen. Het is mijn uitdaging om de hulpvraag helder te krijgen en samen op zoek te gaan naar de juiste antwoorden. Kinderen zouden onbekommerd moeten opgroeien. Het probleem is de oplossing. Wanneer een kind vastloopt op school of thuis en niet of nauwelijks vooruit gaat, dan kan het goed zijn om het probleem eens anders te bekijken. Belangrijke factoren die het leerproces kunnen verstoren: - De ontwikkeling van de ogen. - De lichamelijke ontwikkeling, o.a. evenwicht, primaire reflexen, ruimtelijk inzicht en lateralisatie. - De invloed van stress. Met behulp van een uitgebreide screening en een op het kind afgestemd oefen- en stimuleringsprogramma worden eerst de belemmeringen opgeheven en vervolgens achterstanden ingehaald. Dit heeft een positief effect op het zelfvertrouwen en het welbevinden van het kind. De oefeningen bestaan vrijwel altijd uit beweging en spel, waarbij gebruik gemaakt wordt van diverse materialen en technieken zoals therapieballen, trampoline, reflex integratie en braingym oefeningen. Daarbij vind ik het fijn om mezelf te blijven ontwikkelen. Zo volg ik regelmatig boeiende cursussen om kinderen verder te helpen op hun pad. Mijn slogan is dan ook: Leren door bewegen en spel, dan lukt het wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *