Beter en gemakkelijker letters leren? Schakel de tastzin in!

Beter en gemakkelijker leren? Schakel de tastzin in!

Wie met jonge kinderen werkt, weet hoe leergierig ze zijn. Ze hangen aan je lippen als je een verhaal vertelt, kunnen tijden naar 1001-dingen plaatjes kijken, willen nieuwe dingen voelen, uitproberen, ermee spelen, eraan ruiken. Kortom ze schakelen al hun zintuigen in om het nieuwe te onderzoeken, ervan te leren.

Wat schetste mijn verbazing toen onze kinderen naar school gingen….. Ze leerden allemaal nieuwe dingen, maar vooral door te luisteren en te kijken! Reuk, smaak, tastzin….. ze werden niet ingeschakeld.

Een gemiste kans, want hoe meer zintuigen je inschakelt tijdens het leren van nieuwe dingen of het onthouden van informatie, hoe beter en sneller het onthoud.

 

Quickscan

Eigenlijk best logisch. Ieder zintuig slaat namelijk de informatie die het ontvangt op in een ander deel van de hersenen. Als je je iets wil herinneren, maken je hersenen een soort “quickscan” op het onderwerp dat je je wil herinneren. Op hoe meer plaatsen de “scanner” informatie tegen komt, hoe sneller je het weer weet.

Dit is natuurlijk super om te weten als je bijvoorbeeld in groep 3 aan de gang gaat met het leren van letters en cijfers. De tastzin is hierbij namelijk heel gemakkelijk in te schakelen.

 

Voelletters

Met voelletters bijvoorbeeld. Voelletters zijn er in verschillende soorten en maten. Schrijf- en hoofdletters van hout, letters van hout met een laagje schuurpapier, blokjes waarin letters zijn uitgesneden en plastic letters. Over deze laatste wil ik wat meer vertellen, want die heb ik getest.

verschillende voelletters

Schrijven met je ogen dicht

Met de blauwe (medeklinkers) en oranje (klinkers) in de set voelletters van learning recources kun je je helemaal uitleven met het voelen van letters. Het grote voordeel van deze letters is dat ze een patroontje op de achterkant hebben. Er is een beginstipje. Vanaf dat stipje gaan er driehoekjes in de schrijfrichting van de letter. Als je met je vinger over de achterkant van de letter gaat kun je precies voelen hoe je hem moet schrijven. Door dit een paar keer me je ogen dicht te doen, maak je al een paadje aan in je hersenen die deze letter gaan herkennen en hem verbinden aan een schrijfbeweging.

voelmuur blogCollage 

Test

Ik heb de set voelletters meegenomen naar mijn nichtjes van respectievelijk 5, 6 en 9 jaar. Eerst heb ik de letters op de grond gelegd, samen met een voelhuisje en gekeken wat ze ermee gingen doen.

 

Direct werden de letters in het voelhuisje gelegd en moest ik erachter gaan zitten. Een voor een werden de letters gepakt en werd er geraden welke letter het was. Tsja en dan blijkt dat de p, d en b wel erg op elkaar lijken. Na uitleg over de werking van de stipjes en driehoekjes op de achterkant, bleken ook deze letters al snel geen probleem meer.

learning-resources-voelletters

Toen woorden…. Ik legde woordjes in het voelhuisje en voelen maar! “Te makkelijke woordjes tante Corina. Wij doen het zelf wel!” Ik heb met open mond zitten kijken naar de lange woorden die ze voor elkaar verzonnen. Ze zijn er beter in om elkaar uit te dagen dan ik J. Ze hebben er een hele tijd mee gespeeld en hadden lol terwijl ze aan het leren waren.

vingervoelletters

Variatie

Naast letters en woordjes in een voelhuisje (of in een doosje of onder een theedoek) leggen kun je ook letters verstoppen in een bak met rijst, zand of bijv. scheerschuim. Je kunt de kinderen een woord opgeven en die letters moeten ze, al dan niet op volgorde, uit de bak halen.

kinetic voelletters Collage

Of je doet de kinderen een blinddoek voor, husselt alle letters door elkaar en laat ze het alfabet op volgorde leggen.

En wat te denken van de letters namaken met klei. Rolletjes maken van klei en met de schrijfrichting mee laten leggen.

Natuurlijk kun je de letters ook gewoon eens in de speelhoek leggen. Kijk zo af en toe even om het hoekje en leer zelf weer nieuwe toepassingen van de kinderen in je groep.

De tastzin…. Schakel hem in!

Corina de Boer-Vreeke

About Corina de Boer-Vreeke

Mijn naam is Corina de Boer-Vreeke. Naast echtgenote en trotse mem van twee dochters (2002 en 2005), ben ik trainer voor en eigenaar van Touching Child Care (TCC). Ik geef met heel veel plezier trainingen en workshops onderlinge kindermassage en aanraakspel. Wat onderlinge kindermassage en aanraakspel met kinderen doet maakt iedere keer weer grote indruk op mij. Verbinding, ontspanning, rust…. Dat is wat ik voelde, als ik aanraakspelletjes met mijn dochters deed toen ze klein waren. Dat is wat ik ervaar als ik een massageverhaal voorlees in een groep. Die helende en verbindende kracht van positieve, respectvolle aanraking dat is wat ik wil delen met de wereld… Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met de positieve effecten van onderlinge kindermassage en aanraakspel om zo de wereld een beetje mooier te maken. Van de materialen van Toys42hands uit bijvoorbeeld de rubriek Zintuigen > voelen en tasten word ik heel enthousiast. Ze helpen kinderen bij de ontwikkeling van de tastzin en het ontwikkelen van een gezond lichaamsbesef. Wat de voordelen daarvan zijn? Daarover meer in de blogs die ik ga schrijven voor deze mooie, nuttige, leerzame blogspot van Toys42hands.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *