Spring naar inhoud

Sensorische materialen helpen! Ook in de Stiltehuisjes……

Geschreven door: Miriam Otten
Datum: 2 november 2021

Wat ontzettend populair zijn de fidgets onder onze kinderen. Ze spinnen en ploppen er hevig op los. Steeds vaker zien wij dat kinderen het fijn vinden om met meerdere taken tegelijkertijd bezig te zijn waarbij ze zich bijvoorbeeld én bezig zijn met een fidget én deelnemen aan de instructie van de leerkracht. In de klas wordt dit dan ook graag ingezet als kleine interventies.

De Stilte-activiteiten in het Stiltehuisje

In het Stiltehuisje vormen de fidgets én andere sensorische integratie-materialen een onderdeel binnen de Stilte-activiteiten. Het aanbod van Toys42Hands is dan ook één grote snoepwinkel voor de vulling van deze Stilteboxen. De kinderen mogen in het Stiltehuisje even heerlijk niets doen en tot rust komen. Toch zien wij vaak dat het best lastig is om niets te doen en er gewoon alleen maar even te zijn.

Daarom worden de genoemde Stilte-activiteiten in het Stiltehuisje aangeboden. Er is keuze uit een twaalf verschillende boxen, zoals bijvoorbeeld de friemelbox, de kijkbox, de luisterbox, de ruikbox en nog veel meer. De Stilte-activiteiten hebben allen tot doel om even de zinnen te verzetten, tot rust te komen & te ontspannen of emoties te doorleven. Ook hier zien wij dat het de kinderen enorm helpt om even los te komen van een situatie. Ze friemelen er hevig op los of zitten heerlijk te luisteren naar ontspannen muziek of voorlees-verhaaltjes.

 

Na gebruik van het Stiltehuisje met de Stilte-activiteiten, zien wij dat kinderen zich weer beter voelen, weer in staat zijn om deel te nemen aan de activiteiten en zich correct sociaal opstellen. Hoe fijn is dat, zowel voor het kind, als voor de groep als voor de leerkracht!

Doelen van de Stiltehuisjes

Het laatste genoemde vormt dan ook de doelen die op het totaalconcept van de Stiltehuisjes zitten. Kinderen weer terugkrijgen in hun ‘Window of Tolerance’ – hun neutrale modus én daarbovenop een basisvaardigheid tot zelfzorg ontwikkelen. Want hoe mooi is het als een kind zichzelf dusdanig kent, weet wat hij nodig heeft om zich goed te voelen en hier ook gehoor aan weet  te geven. In verbinding met zichzelf ontstaan de krachtigste en meest betrokken dingen.

Het totaalconcept van de Stiltehuisjes

Voor dit alles zet het totaalconcept van de Stiltehuisjes zich dan ook met hart en zien in. Het totaalconcept bestaat uit vijf pijlers om de genoemde doelen aan alle kanten te ondersteunen. Deze pijlers bestaan uit:

– Natuurlijk het prachtige en positieve Stiltehuisje met ondersteunende inrichting én alleen die functionaliteit
– De Stilte-activiteiten, zoals al beschreven
– Lessen aan de kinderen geven inbedding en structuur aan het gebruik van het Stiltehuisje en is een mooi startpunt in de bewustwording tot zelfzorg.
– Een teamworkshop waarbij alle ins & outs rondom het Stiltehuisje besproken worden.
– Coaching van een Stiltehuisjescoördinator waar sturing op de doelen plaatsvindt.

Steeds meer scholen (zowel regulier als speciaal onderwijs), BSO’s en organisaties met verstandelijk en lichamelijk beperkte kinderen maken gebruik van de Stiltehuisjes. Het is de kinderen zo gegund dat als het even niet gaat zoals gewenst is, dat dit niet afgestraft wordt maar ingezet kan worden in een bewustwording en groei van zichzelf in de positieve omgeving van het Stiltehuisje met gebruikmaking van de Stilte-activiteiten. En wat vinden de kinderen zelf? Zij vinden het zalig in het Stiltehuisje!