Spring naar inhoud

Ruimtelijke relaties leggen met de Design en Drill boormachine.

Geschreven door: Bernarda Geurtzen
Datum: 30 juli 2015

Om grip op de omgeving te krijgen, moet een kind zich kunnen oriënteren in de ruimte, bijvoorbeeld weten waar het speelgoed ligt of de weg naar huis kunnen vinden.
Ruimtelijke oriëntatie is een basisvaardigheid voor het schoolse leren . De puzzelstukjes liggen naast de doos. De pop moet op de stoel zitten. De plaats en vorm van letters kunnen onderscheiden bij het lezen, enz.

Het kind leert zich in de ruimtelijke positie van andere voorwerpen te verplaatsen. Van hieruit worden relaties gelegd. Het kopje staat op het schoteltje. De wieg staat links van de pop. De auto staat voor het huis. Het aantal ruimtelijke begrippen voor de ruimtelijke relaties breidt zich uit. We onderscheiden drie soorten ruimtelijke relaties: positie, richting en afstand.

drillboor Collage

En dat is precies wat de Design en Drill boormachine doet. Als kinderen klein zijn gaat het spelen spontaan en zijn ze vooral aan het experimenteren. Maar naarmate het kind ouder wordt gaat het steeds meer zelf bepalen, het krijgt meer grip op het materiaal. Het kind bepaalt de vorm (een lange lijn of een vierkant), het bepaalt het aantal bouten dat hij moet gebruiken om de vorm te krijgen en het heeft zelf de controle over welke kleuren het gaat gebruiken.

drill boor
Deze basiselementen vorm, kleur en aantal zijn ontzettend belangrijk voor het ontwikkelen van deze denkvaardigheid . Want ruimtelijke relaties leggen is een denkvaardigheid die kinderen ontwikkelen tijdens het spelen en leren.

drillboor

Een denkvaardigheid is een soort gereedschap die kinderen in staat stelt de complexiteit van de wereld te begrijpen en om oplossingen voor problemen te bedenken.
Design en Drill boormachine is heel veel plezier hebben en … cognitief sterk worden.

learning-resources-design-en-drill-boormachinelink naar de design en drill boor van learning resources