Spring naar inhoud

Hardnekkig d en b verwisselen

Geschreven door: Tanja Damhof-Wohlsperger
Datum: 29 maart 2017

Over sommige onderwerpen is al veel nagedacht. Via Facebook riep ik mensen op hun ideeën te delen over de vraag: wat doe je met kinderen die de d en de b hardnekkig blijven verwisselen? Een immer weer terug komend thema bij het leren van het alfabet, bij kinderen met dyslexie of automatiseringsproblemen. Doordat elk kind anders is en anders denkt, werkt niet voor iedereen dezelfde manier. Kijk goed naar het kind, kijk wat aansluit bij zijn manier van leren, van informatieverwerking en laat het kind desnoods zelf meedenken.

Een eigen gemaakte ezelsbrug is nog steeds het beste 😉

1.Op de pinterestpagina van een groep 4 juf vond ik dit prachtige plaatje van dikke billen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In het commentaar nog deze idee:
“De dikke billen van de olifant. Ook leuk met het liedje; “ze kunnen zeggen wat ze willen”.”

Maar ook de oproep op facebook heeft wat opgeleverd:

2. Oefentherapeut Marieke stuur deze foto:
Luie 8 oefenen, met links de d en rechts de b en dan inderdaad ook benoemen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. “De handen vormen de letters. Goede reminder voor mijn zoontjes.” schrijft Sabine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. En Marjon van Oefentherapie Hoogezand schrijft voor de abstracte denker: “Wanneer je dit abstract aanpakt dan zit de stok van de leesletters links (b) of rechts (d) en bij de schrijfletters de lus van b links en de stok van de d rechts. Dit werkt alleen wanneer links en rechts correct worden gebruikt.”

5. Op sensomotorisch gebied kun je met voelletters werken. Gebruik dan schuurpapier letters of laat de letters met klei maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Heb jij nog een idee, ik hoor het graag!