Friemelkist voor in de klas heeft introductie nodig!

Friemelkist introduceren

Herken je dat…?

Tijdens een telefoongesprek tekenen of spelen met een pen, friemelen aan je haar als je zit te wachten op de bus of plukken aan een draadje van je trui…


Waarom doen wij dat?

Eigenlijk doe je dit om te zorgen dat je voldoende alert kunt blijven, je bent je eigen prikkels aan het reguleren.

 

Kinderen doen het ook

Dit gedrag zie je ook in een klas. Bij voorbeeld in de kring of als ze klaar zijn en moeten wachten.

 

Als het voor andere irritant wordt – wordt het een probleem

Dus,  hoe zorg je dat dit zelfregulerende gedrag goed verloopt en niet verstorend is voor anderen?

INTRODUCEER EEN FRIEMELKIST maar…
…Leg eerst uit:

  • Geef uitleg over de zintuigen (sensoren): niet alleen de 5 bekende (horen, zien, voelen, proeven en ruiken) maar ook evenwicht en gevoel in je lijf (proprioceptief). De laatste twee zijn de zintuig systemen die belangrijk zijn bij beweging. Laat de leerlingen ervaren wat deze zintuiglijke systemen doen en hoe je zintuigelijke informatie verwerkt.
  • Laat de leerlingen hun eigen sensorische voorkeuren ontdekken. Door het samen te ervaren, zullen de leerlingen ontdekken dat iedereen andere voorkeuren heeft. Deze zijn heel persoonlijk. Leg uit, zolang voorkeuren en aversies je niet belemmeren in je dagelijks leven; deze heel normaal zijn.
  • Maak een sensorische materialen lijst. als je samen met de leerlingen hebt uitgevonden welke voorkeuren iedereen heeft en helpend zouden kunnen zijn, maak je een lijst. Op deze lijst staan, materialen, strategieën die samen de sensorische en friemel box kunnen vormen. Voorbeelden die in de box zouden kunnen: friemels, cd of website met bewegingsspelletjes of liedjes, dansjes. Een rustige plek in de klas. Koptelefoon met rustige muziek of witte ruis. Kussens. Kaartjes met yoga-oefeningen, zitzak of schommelstoel. Verzwaard kussen of deken of knuffels. Klemborden, zodat je ook op andere plekken kunt werken dan aan je tafel.
  • Stimuleer kinderen die dit willen om hun eigen friemel te maken. Dit is niet alleen heel leuk, maar maakt kinderen ook medeverantwoordelijk. Organiseer met de klas alle materialen op een plek, waar iedereen bij kan.
  • Maak duidelijke afspraken over het gebruiken van sensorische materialen en strategieën. Maak duidelijk onderscheid, deze materialen zijn geen speelgoed, maar hulpmiddelen. Maak ook onderscheid in materialen die tijdens lesactiviteiten gebruikt mogen worden en welke materialen/activiteiten gebruikt kunnen worden tijdens pauzes of ontspanningsmomenten. Maak afspraken over wat je moet vragen, of zelfstandig mag pakken. De box is voor iedereen, dus zijn we allen verantwoordelijk! Evalueer met de klas, zo nu en dan hoe het gebruik loopt en pas eventueel de afspraken aan.

 

Deze blogpost is ontstaan in samenwerking en op een idee gebaseerd van Shirin Öfner en geïnspireerd  door deze Amerikaanse blogpost:

 

Alles friemelmateriaal is te koop in de webshop van Toys42hands en kan individueel samen gesteld worden, afhankelijk van wat er al in de klas aanwezig is en voor welke groep kinderen het is, aanvullend op hun ideeën. Heb je hulp nodig bij het samenstellen, neem dan contact op met mij, ik denk graag mee.

 

Tanja Damhof-Wohlsperger

About Tanja Damhof-Wohlsperger

Geboren 1975 in Zuid-Duitsland. Voor de liefde naar Nederland gekomen. Samen ouders van Jessica (2002), Tom (2007), Rick (2007) en Kimberly (2007). Tweetalig opvoeden. Webshop eigenaar (Toys42hands is mijn vijfde kindje). Houdt van zon, zomer en tuinieren (lekker zwarte aarde onder de vingernagels). Pdd-nos is kind aan huis. Knutselen in alle vormen en kleuren (geniet ervan hoe de kinderen het oppakken en hun eigen draai eraan geven). Theedrinker. Probeert weer te lezen (sinds de geboorte van de drieling niet meer aan toe gekomen) en duikt dan helemaal in de verhalen in (aanrader: Buntschatten und Fledermäuse von Axel Brauns). Dyslexie in de familie. Geniet van de wekelijkse bodybalans les bij Jeffrey. Staat graag in de keuken om te bakken en te koken en geniet er dan van om samen te eten. Vindt uit eten gaan heerlijk, gebeurt niet vaak genoeg. Doe maar normaal mentaliteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *