Spring naar inhoud

Een winters weekend met vrolijke sneeuwpopjes – playfoam

Geschreven door: Birgit Grandia
Datum: 7 januari 2022

Wat hadden we er stiekem op gehoopt: een laagje sneeuw tijdens ons tweede logeerweekend om lekker te kunnen spelen, ervaren en glijden. Tanja had voor ons de oplossing om van een helaas regenachtig weekend toch een heerlijke winterse beleving te maken en stuurde een pakketje op om binnen met het winterse thema aan de slag te kunnen gaan. Deze sneeuwpopjes waren vanaf het begin af aan een groot succes, we zagen al twinkelende ogen toen de kinderen enkel de leuke verpakking te zien kregen (en vooruit: ook bij sommige begeleiders😉).

Geschikt voor de doelgroep

Eerlijk is eerlijk, wij vroegen ons af of deze activiteit niet te moeilijk zou zijn voor onze jongens (5 en 6 jaar, zware vorm van autisme) en hadden bedacht dat we het zouden gebruiken als sensorische activiteit waarbij we lekker zouden voelen en ervaren. We waren dan ook flink onder de indruk toen de jongens allebei na het openen van de verpakking meteen met het materiaal aan de slag gingen om de vorm van een sneeuwpop te maken. Wat heel fijn is, is dat de manier waarop het materiaal in de verpakking zit en de plaatjes hierbij een goed voorbeeld zijn voor het eindresultaat. Dit zorgde ervoor dat de jongens vrijwel zonder aansturing of uitleg aan de slag konden gaan.

Bouwen maar!

Eerst werden er twee ballen van het foam gemaakt om op elkaar te stapelen. Dat voelde even gek! Met een frons op hun voorhoofd voelden de jongens het materiaal en hoe dit aan hun vingers plakte. Dat was een leuke ontdekkingstocht. In een razend tempo stonden er twee kale sneeuwpopjes op tafel, klaar om versierd te worden. De jongens hadden meteen door wat met de losse onderdelen de bedoeling was door de duidelijke vormen hiervan. De schattige oogjes, knoopjes, takken-armpjes: één voor één werden ze op de juiste plek geplaatst. Wanneer een onderdeel niet bleef zitten werden onze handen gepakt en naar de juiste plek geleid om te helpen, we mochten ze niet stiekem op de verkeerde plek plaatsen! Binnen enkele minuten stonden daar twee sneeuwpopen naast elkaar, met twee blije jongens aan tafel.

Eindoordeel

Wat een fantastische activiteit! De jongens waren meteen in opperste concentratie toen de aantrekkelijk uitziende verpakking open ging. Waar wij dachten dat het sensorisch leuk materiaal was, zagen de jongens het juist als een puzzel die ze zoals het voorbeeld in elkaar moesten zetten. Het was hierdoor zowel op sensorisch gebied (foam kneden, sneeuwballen maken) als op cognitief gebied (de vorm van een sneeuwpop maken, onderdelen op de juiste plek plaatsen) een hele leuke activiteit. Omdat de jongens in hun hoofd hadden dat de sneeuwpop klaar was op het moment dat hij compleet op tafel stond was de activiteit wel van redelijk korte duur: de sneeuwpoppen moesten blijven staan en mochten niet nog een keer uit elkaar gehaald worden om de activiteit te herhalen. Een voordeel is dat het materiaal niet uitdroogt en dus op een ander moment nogmaals gebruikt kan worden. Wanneer jonge kinderen met de sneeuwpop aan de slag gaan, of kinderen die graag materialen met hun mond ontdekken, raden wij aan goed toezicht te houden op de kleine plastic onderdelen die erbij zitten. Samengevat was het een groot succes voor onze doelgroep, ze hebben ervan genoten!

Producten in deze blog