(Tover)zand een must voor de ontwikkeling!

Soms hoor ik ouders zeggen dat ze de zandbak de deur uit hebben gedaan, omdat het zoveel troep in huis gaf. Mijn hart huilt dan een beetje omdat zij niet door hebben dat spelen met zand een elementaire activiteit is voor kinderen én een voorbereiding is op het schoolse leren.

toverzand blog2

Kinderen spelen omdat ze dat leuk vinden. Ze spelen vanuit een intrinsieke motivatie. Jonge kinderen leren door experimenteren, exploreren en manipuleren en maken zo de wereld om hen heen eigen. Een kind dat speelt is ontspannen, nieuwsgierig, betrokken en bouwt aan een gevoel van bekwaamheid.

toverzand blog3

En al dat spelen en leren begint bij waarnemen* en dat doet je kind met al zijn zintuigen: de oren, ogen, neus, tong en de huid.
Waarnemen is de basis voor de ontwikkeling van je kind. Door het toverzand te zien, te voelen, te ruiken, misschien wel te proeven (dat kan geen kwaad)leert het kind aandacht te richten en deze aandacht even vast te houden.

toverzand blog1

Je kind komt ontzettend veel te weten als het de zintuigen gebruikt, zijn aandacht richt en even weet vast te houden. Hij krijgt op die manier veel informatie tot zich. Informatie die hij nodig heeft om de wereld om hem heen te begrijpen.

toys42hands blog4

*Waarnemen is een denkvaardigheid. Een denkvaardigheid is een soort gereedschap die kinderen in staat stelt de complexiteit van de wereld te begrijpen en om oplossingen voor problemen te bedenken.

zaubersand-toverzand-livingsand-bigverschillende maten toverzand zijn in de webshop te vinden

Bernarda Geurtzen

About Bernarda Geurtzen

Ik ben groepsleerkracht in het (speciaal) basisonderwijs, eigenaar van Basic4kids en bovenal moeder van Isis (13 jaar) en Timme (8 jaar). Een kleine twintig jaar geleden begonnen in het speciaal onderwijs. Binnen die zeven jaar heb ik een uitstapje gemaakt naar een kinderdagcentrum. Ik mocht daar een pilotgroep begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsniveau tot 24 maanden met als doel de hulpvragen van de kinderen om te zetten in een onderwijsaanbod. Na zeven jaar ben ik gestart als invalleerkracht in het (speciaal) basisonderwijs. Een bewuste keuze omdat ik mijn werk graag wilde combineren met studeren. En dat heb ik gedaan. Interne begeleiding, remedial teaching, kindercoaching. Al deze studies samen hebben ervoor gezorgd dat ik in 2011 voor mijzelf ben begonnen. Mijn praktijk Basic4Kids was een feit. Voor een nieuw te starten kinderdagverblijf ben ik toen een curriculum 0 – 4 jaar met als rode draad leren leren gaan schrijven. Op dit moment begeleid ik basisscholen die een peutergroep willen starten in school en het curriculum willen implementeren. Ik val nog steeds in op basisscholen en ga het derde jaar in van de opleiding ‘Medierend Leren’ bij Stibco. Ik werk ontwikkelingsgericht en geloof dat ieder kind ongeacht welk ontwikkelingsperspectief zich ontwikkelt. Met mijn blogs wil ik ouders, opvoeders en leerkrachten ‘voeden’ met achtergrond informatie die hen kunnen helpen in de begeleiding van kinderen. Voor het kind is het spelen maar met de extra informatie kun je wellicht net iets meer doen of een ontwikkeling bij het kind opmerken die anders misschien wel ‘verborgen’ zou blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *