Shut the box

Shut The Box is een leuk en leerzaam dobbelspel voor de hele familie. Het doel van het spel is om zo veel mogelijk van de 9, 10 of 12 genummerde kleppen, afhankelijk van de variant, te sluiten door te dobbelen. Wie als eerste alle kleppen heeft gesloten heeft gewonnen.
Simpel spel he…
Waarom ben ik dan toch zo enthousiast over dit spel???

Uiteraard vanwege cognitieve functies die nodig zijn om het te kunnen spelen, maar voor kinderen is het vooral, zonder dat ze het in de gaten hebben, een rekenspel.

Voorbeeld 5 en 3
shutthebox53
Als er een 5 en een 3 wordt gegooid (totaal 8), kun je de klep met nummer 8 sluiten, maar ook de kleppen 1 en 7, 2 en 6 of 3 en 5. Het kind mag elk aantal kleppen sluiten, als de som van de nummers op de kleppen overeenkomt met het totaal aantal ogen van de gegooide dobbelstenen.

Verloop van het spelspeelverloop Collage

Nadat het kind genoeg kleppen heeft gesloten, gooit hij of zij nog een keer. Nu mag het kind weer een aantal kleppen sluiten. Indien er echt geen combinatie meer mogelijk is stopt het spel. Van alle nog rechtopstaande kleppen worden de getallen opgeteld en als minpunten van het totaal afgetrokken.

“Shut the box” situatie
shuthtebox
Mocht het kind het voor elkaar krijgen om alle kleppen te sluiten, dan heeft deze “Shut The Box!” en wint automatisch het spel.

Shut The Box is zowel een geluks- als strategiespel. Het gelukselement komt door het gebruik van dobbelstenen. Het strategische aspect zit in de keuze van welke kleppen gesloten moeten worden.
Doordat er regelmatig meerdere mogelijkheden zijn om kleppen te kiezen die je wilt sluiten wordt er een reken inzet van je kind gevraagd. Hier moet je kind niet allen gebruik maken van de cognitieve functie Etiketteren maar ook van Gegevens verzamelen.

Einde van het spel

Heb je gegooid, maar je kan niks meer omklappen? Dan ben je klaar. Je telt het aantal punten op die je nog open hebt staan (dus nog niet omgeklapt) en je schrijft ze op als minpunten.
De volgen kind is nu aan de beurt. Het kind met de minste minpunten wint!

Wat leert je kind van dit spel?

  • tellen
  • cijfers herkennen
  • rekenen: 3 + 4 = 7. Welke getallen hebben nog meer 7 als antwoord?
  • automatiseren van de optelsommen met 12 als maximale uitkomst.

Het spel duurt zolang als je zelf wilt. Je kan allebei een beurt spelen en dan stoppen of je kan meerdere beurten spelen en steeds de minpunten noteren om later te berekenen wie er heeft gewonnen. De keus is aan jullie. Het spel biedt een leuke wijze van optellen. Je kind is aan het rekenen, maar zo ziet je kind dat niet.
vier

Door dit spel vaker te spelen zal je kind de optelsommen t/m 12 als maximale uitkomst automatiseren. Dat betekent dat je kind die sommen al uit het hoofd kent en niet weer opnieuw de getallen bij elkaar op moet tellen om tot een antwoord te komen. Ik vind eigenlijk dat ieder gezin met kinderen op de basisschool dit spel zou moeten hebben.
In onze praktijk hebben we de 9 en de 12 uitvoering en regelmatig wordt het spel uitgeleend

Spel variaties:
1. cijfer dobbelstenen
dobbelsteenkoepels
Een gouden tip: vervang de bekende stippendobbelstenen door dobbelstenen met cijfers.
Een dobbelsteen met cijfers maakt de uitdaging om te rekenen groter omdat je geneigd bent juist de cijfers die gedobbeld zijn te kiezen.

2. whiteboard dobbelstenen
whiteborddobbelsteen
Met een whiteboard dobbelsteen kun je zelf bepalen welke cijfers meer aandacht krijgen, in dit voorbeeld de 4 die altijd met de anderen cijfers gecombineerd moet worden.

3. dobbelstenen met verschillende zijden
dobbelsteen variaties
Of gebruik dobbelstenen met verschillende zijden om het spel opnieuw interessant te maken.

goki-rekenkastje-shut-the-boxShut the box is te bestellen in de webshop

en ook de dobbelstenen zijn hier te bestellen

Claudia Benmesahel-Kruidbos

About Claudia Benmesahel-Kruidbos

Mijn naam is Claudia Benmesahel-Kruidbos, Ik ben getrouwd en heb 2 heerlijke, maar totaal verschillende kinderen, de oudste hoogbegaafd en de jongste meervoudig gehandicapt. Zij stellen mij steeds weer voor een nieuwe uitdaging en laten me zien dat er altijd een mogelijkheid om te leren is. Sinds 2010 heb ik een eigen praktijk waarin ik leer-en opvoedondersteuning biedt aan kinderen en ouders. Daarnaast ben ik werkzaam op diverse scholen waar ik niet alleen de kinderen begeleid maar ook de leerkrachten. In mijn vrije tijd ben ik voorzitter van Speelotheek Ketelbinkie en regiocontact persoon voor de VSN (Vereniging Speelotheken Nederland). Sinds 2012 begeleid ik met mijn collega Marjon het Bolleboosproject waarbij elke woensdagmiddag kinderen die behoefte hebben aan “een beetje meer” een uitdagend uurtje krijgen aangeboden. Hierbij maken we gebruik van de spellen uit mijn praktijk. Nieuwschierig geworden... kijk dan eens op de site van www.leerdenken.nl of www.onderwijsadviesflevoland.nl. “Op het moment dat ik stop met leren, beperk ik een kind in zijn ontwikkeling door mijn gebrek aan kennis.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *