Reuze sorteer set

Om allerlei gegevens te kunnen ordenen moet een kind leren klasseren en classificeren.

Klasseren is het onderbrengen van gegevens in al door anderen gemaakte groepen. Jij bepaalt van te voren welk speelgoed waar in moet of dat de stripboeken niet in de boekenkast maar op de slaapkamer moeten liggen. Je staat model en je kind kijkt en doet het na. Je kind hoeft niet na te denken over de indeling.

sorteerset1 Collage

Classificeren is het ordenen van materialen in door het kind zelf gemaakte groepen, die dan van naam worden voorzien ( kleur, grootte, soort fruit, zelfde hoeveelheid, etc.). Belangrijk is dat je kind zelf aangeeft waarom de groepjes zo gekozen zijn en er moeten minstens drie groepjes gemaakt worden, waarbij er niks overblijft.

sorteerset 2 Collage

Speelgoed die daar heel goed bij kan helpen is de ‘Reuze sorteer set’.
Met deze set kun je samen met je kind spelenderwijs de denkvaardigheid classificeren* ontwikkelen.

sorteerset 3 Collage

Er is zoveel om uit te kiezen. Maak een voorselectie als je kind door de bomen het bos niet meer ziet. Zorg ervoor dat er altijd minimaal 3 verschillende soorten op tafel liggen, bv. dieren, fruit en voertuigen. Je kind mag natuurlijk ook zelf minimaal 3 verschillende soorten op tafel leggen. Wissel dit af zodat je, op basis van een andere criteria, steeds weer opnieuw groepjes kunt maken.

Nu is het de kunst om als volwassene het proces te volgen en geen invloed meer te willen uitoefenen. Hoe onlogisch de groepjes ook gevormd mogen worden. Als je kind er een juiste verklaring voor heeft en er blijft niets over, dan klopt het. Juist in het volgen en loslaten leer je de vindingrijkheid van je kind kennen. En dan komen er verrassende uitkomsten waar je zelf niet aan gedacht had.

sorteerset 4 Collage

*Een denkvaardigheid is een soort gereedschap die kinderen in staat stelt de complexiteit van de wereld te begrijpen en om oplossingen voor problemen te bedenken.

sorteerset 5 Collage

learning-resources-reuze-sorteer-set

Het reuze soorteerset van Learning resources is hier te bestellen

Bernarda Geurtzen

About Bernarda Geurtzen

Ik ben groepsleerkracht in het (speciaal) basisonderwijs, eigenaar van Basic4kids en bovenal moeder van Isis (13 jaar) en Timme (8 jaar). Een kleine twintig jaar geleden begonnen in het speciaal onderwijs. Binnen die zeven jaar heb ik een uitstapje gemaakt naar een kinderdagcentrum. Ik mocht daar een pilotgroep begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsniveau tot 24 maanden met als doel de hulpvragen van de kinderen om te zetten in een onderwijsaanbod. Na zeven jaar ben ik gestart als invalleerkracht in het (speciaal) basisonderwijs. Een bewuste keuze omdat ik mijn werk graag wilde combineren met studeren. En dat heb ik gedaan. Interne begeleiding, remedial teaching, kindercoaching. Al deze studies samen hebben ervoor gezorgd dat ik in 2011 voor mijzelf ben begonnen. Mijn praktijk Basic4Kids was een feit. Voor een nieuw te starten kinderdagverblijf ben ik toen een curriculum 0 – 4 jaar met als rode draad leren leren gaan schrijven. Op dit moment begeleid ik basisscholen die een peutergroep willen starten in school en het curriculum willen implementeren. Ik val nog steeds in op basisscholen en ga het derde jaar in van de opleiding ‘Medierend Leren’ bij Stibco. Ik werk ontwikkelingsgericht en geloof dat ieder kind ongeacht welk ontwikkelingsperspectief zich ontwikkelt. Met mijn blogs wil ik ouders, opvoeders en leerkrachten ‘voeden’ met achtergrond informatie die hen kunnen helpen in de begeleiding van kinderen. Voor het kind is het spelen maar met de extra informatie kun je wellicht net iets meer doen of een ontwikkeling bij het kind opmerken die anders misschien wel ‘verborgen’ zou blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *