Rapido – motoriek stimulerend behendigheidsspel

Rapido – Uitnodigend behendigheidsspel

Met al die vrolijk gekleurde balletjes, een decoratief koord en bamboe torentjes is Rapido een absolute uitnodiging om mee aan de slag te gaan. De kinderen hadden er dan ook zin in! ‘Mag ik mee?’ heb ik regelmatig gehoord wanneer ik weer een nieuw groepje uit de klas kwam halen. Inderdaad, ik heb het buiten de klas gespeeld, omdat ik het enthousiasme voorzag en bang was voor afleiding en (te veel) weg rollende balletjes. Nu kon ik me met alle aandacht volledig richten op het spel en de kinderen.

Spel introduceren

Ik heb het koord in een cirkel neergelegd. De balletjes heb ik ‘verstopt’ in de grote bamboekoker en als de kinderen zitten til ik voorzichtig de koker op en alle balletjes rollen alle kanten uit. Wat een spektakel vinden ze dat, sommigen gillen er van! Dan leg ik uit wat ze mogen doen en de kinderen gaan aan de slag. In eerste instantie mogen ze lukraak balletjes in het torentje verzamelen. Aan de onderzijde zit een elastiekje dat weggedrukt wordt als een torentje op het balletje wordt gezet. Zo verdwijnt het balletje in het torentje en het elastiekje zorgt er voor dat het balletje op zijn plaats blijft. Is het torentje vol, dan til je de grote kraal bovenop opzij en de balletjes rollen er weer uit. Even opletten, want als dat gebeurt op te grote afstand van het tafelblad dan stuiteren de balletjes hoog op en verdwijnen buiten het koord en de tafel, dus op de grond. Als dit principe duidelijk is pak ik de latjes erbij en mogen ze op volgorde gaan werken.

Spelregels

Het bijbehorende koord is bedoeld om het speelvlak af te bakenen. Bovendien zorgt het ervoor dat de balletjes enigszins binnen handbereik blijven. Ieder kind krijgt een plat latje met een kleurenreeks er op. Het is de bedoeling dat de balletjes in dezelfde volgorde in het torentje terecht komen. Ze moeten dus bedenken welke kleur is aan de beurt, welke komt daarna, welke heb ik al gehad, etc. En dat is nog helemaal niet zo gemakkelijk als het lijkt! Soms doen we het samen. Als het torentje vol is wordt het latje er naast gelegd en kunnen ze de kleurenreeks in het torentje vergelijken met de reeks op het latje. De kleurenreeksen op de latjes hebben een verschillende moeilijkheidsgraad. Daarin kun je dus differentiëren.

Wedstrijdelement

Er is een wedstrijdelement toe te voegen. Je kunt immers na het startsein bepalen wie het eerste klaar is èn de opdracht correct heeft uitgevoerd. Omdat ik dit spel met jongste kleuters speel heb ik die mogelijkheid weg gelaten. Voor deze leeftijd is het gewoon hartstikke leuk om de balletjes in het torentje te verzamelen. Als dan ook de volgorde klopt met de kleuren op het latje, heb je een stralend kind voor je!
Met vier kinderen kwam ik er achter dat er niet altijd genoeg gekleurde balletjes zijn voor alle opdrachten tegelijk. Daar moet je even alert op zijn.

Wat leer je met dit spel?

Het spel is gemaakt van het zeer solide materiaal bamboe en oogt mooi. Het spel geeft een stimulans aan de (fijne) motoriek, waarbij één van beide handen het meeste werk verricht. Je kunt daar uiteraard variatie in aanbrengen door het ook eens met de andere (niet voorkeurs-)hand te laten uitvoeren of met in elke hand een torentje. Verder ben je spelenderwijs bezig met de oog-hand-coördinatie, kleuren, volgorde, ordenen, controleren, etc. Ook het aspect tellen kun je er in meenemen.

behendigheidsspel rapido in de kleuterklas getest voor de Toys42hands blog

Groepsspel, individuele setting, voor 1-4 spelers

Ik denk dat het spel ook zeker geschikt is in een individuele setting. Je hebt dan nog meer mogelijkheid alle facetten er uit te halen die er in zitten, afhankelijk van de gewenste oefenvorm voor die bepaalde leerling. Wil je het inzetten om zelfstandig mee te laten werken, dan moeten de kinderen wel wat ouder zijn, in de tweede helft van groep 2 bijvoorbeeld. Je kunt het alleen spelen, met z’n tweeën of in een groepje van maximaal vier kinderen.

Conclusie

Rapido, een bijzonder leuk spel!

Behendigheidsspel rapido van bamboe in de Toys42hands blog

Majella

About Majella van 't Hul

Mijn naam is Majella van ’t Hul, getrouwd en moeder van 4 kinderen waarvan de oudste twee inmiddels het huis uit zijn. Wij wonen in Hengelo (Ov.) in het prachtige Twentse landschap. Sinds 2014 ben ik werkzaam als ambulant begeleider voor Koninklijke Kentalis in Enschede. Daarvoor heb ik bijna 10 jaar gewerkt met kinderen uit de cluster 3 doelgroep. Kinderen met een motorische beperking of chronische ziekte ondervinden regelmatig moeilijkheden bij het leren schrijven. In die tijd heb ik me in dit vakgebied verdiept en gespecialiseerd. Ik haalde mijn diploma als schrijfspecialist in 2010 in Amsterdam. Het heeft me altijd mateloos gefascineerd hoe het proces van leren schrijven zich voltrekt in de totale ontwikkeling van een kind. In de huidige maatschappij is het gebruik van smartphones, tablets en computers niet meer weg te denken. Waarom zou je nog leren schrijven tegenwoordig? Omdat schrijven meer is dan een schriftelijk communicatiemiddel! Het motorische aspect van deze vaardigheid is een zeer ten onrechte, bijna verwaarloosd onderdeel binnen het huidige basisonderwijs. Ik heb hierover al meerdere artikelen geschreven. Juist in deze tijd waarin het zo gemakkelijk is om digitaal een boodschap over te brengen is het van cruciaal belang te blijven schrijven. Mede daarom ben ik in 2015 van start gegaan met een eigen praktijk ‘Grip op Schrijven’ waarin ik het belang van schrijven benadruk en hoop dat ik scholen kan overtuigen van het nut ervan. In dat kader ben ik erg blij met webshops zoals Toys42Hands van Tanja Damhof. Het staat werkelijk bol van de materialen die stuk voor stuk inzetbaar zijn ter stimulering van de grove en fijne motoriek. Materialen waar ik scholen op mijn beurt weer attent op kan maken als ze ergens naar op zoek zijn. Ik zou zeggen doe je voordeel met de vele blogs die er al te vinden zijn. Ik zal er zeker en met veel plezier ook mijn bijdrage aan leveren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *