Spring naar inhoud

Ontzettend veel mogelijkheden met het programeerspel: Let’s go code

Geschreven door: Marieke la Verge
Datum: 18 juni 2018

Een spel om te leren programmeren in de kinder(oefen/fysio/ergotherapie)praktijk, in de kleuterklas of bij je thuis? Dat roept vast vragen op! Ik probeerde dit geweldig leuke en leerzame spel en wil jullie graag vertellen wat je met dit Let’s go code spel allemaal kunt doen én wat je er van kunt leren.

Een serie commando’s vertellen wat er moet gebeuren

Het idee achter het spel is dat kinderen al op jonge leeftijd kunnen leren programmeren als in; een serie commando’s die een computer vertellen wat er moet gebeuren. Maar dan wel op een manier die past bij de leerstijl van kinderen van 4 tot 7 jaar; in het groot werken en lekker bewegen! Met dit spel oefenen kinderen spelenderwijs met belangrijke vaardigheden als concentreren, kritisch en logisch denken, vooruit denken, onthouden en samenwerken. Maar omdat ze tijdens het spelen ook in beweging zijn kun je het tevens gebruiken voor het stimuleren van de grove motoriek. Er valt op een uitdagende manier heel wat te stappen, springen en hinkelen. Ideaal voor kinderen die dol zijn op computers maar nog wat minder interesse in bewegen hebben of waarbij de grof motorische ontwikkeling nog wat achterblijft. Maar ook een originele manier om het ruimtelijk inzicht te verbeteren; kinderen leren ruimtelijke begrippen als vooruit/achteruit, links/rechts terwijl ze zich bewegen in de ruimte én als ze een code maken.

Inhoud

In de set zitten;
-20 grote zachte doolhof matten
-20 dubbelzijdige bedrukte kaarten
-Extra vormenkaarten

Speluitleg en ideeën

Simpel

Je kunt heel simpel beginnen met het opbouwen van een doolhof: leg 4 van de zachte grote matten neer in een vierkant. Leg dan een robot neer om het eindpunt aan te geven. Plaats een startpijl op de eerste mat en laat hem naar de goede kant wijzen. Het doel van het spel is om bij de robot te komen. Je kunt het kind eerst zelf laten benoemen wat hij of zij moet doen om bij de robot te komen; vooruit, rechts opzij, achteruit, draaien etc. Leg daarna een startpijl en robot neer op het veld en laat het kind met pijlen de route aangeven om er te komen. Dit is programeren. Daarna natuurlijk het kind de route laten springen en zelf laten controleren of het de pijlen goed heeft neergelegd.
Ook leuk als een volwassene eerst het doolhof springt en het kind de richtingen hardop benoemt waarna het kind precies dezelfde weg gaat springen. Goed voor de concentratie en het geheugen en nog leuker als je het ook eens andersom doet!

Uitbreiden deel 1

Als dit al goed gaat kun je meer matten neerleggen ( programmeren) en ook een rijtje met de coderingskaarten maken die ze moeten ‘lezen’ en uitvoeren. Een pijl naar boven betekent naar voren lopen. Je kunt de pijlen ook opzij of omlaag neerleggen. Maar nog leuker en uitdagender is het om een draaipijl te gebruiken om te leren van richting te veranderen.

Uitbreiden deel 2

Breid dit steeds verder uit en laat kinderen die er aan toe zijn de code onthouden zonder dat ze mogen af kijken. Leg 6 kaarten neer en laat ze goed bekijken. Haal daarna de kaarten weg en laat de beweger de weg volgen die hij zojuist heeft gezien. Begin met korte wegen en maak ze steeds langer
Laat het kind niet alleen lopen of springen met 2 voeten tegelijk maar bijv. ook hinkelen of zijwaarts springen.

 

Uitbreiden deel 3 en 4…

Voeg een speciale kaart toe als de X waardoor ze ergens niet heen mogen. Of plaats een springveer die opgepakt moet worden en weggebracht naar de robot voor reparatie.
Gebruik de wildcard ergens in het doolhof voor een extra (motorische) opdracht als; sta op één been, raak je neus aan, ga op je tenen staan of vang een bal.

Coöperatief

Ook heel leuk om 2 kinderen mee te laten spelen. Eén kind bouwt en beweegt door het doolhof; het tweede kind plaatst de juiste volgorde van coderingskaarten en stuurt het eerste kind stap voor stap. Zo leren kinderen op een originele manier zich verplaatsen in een ander, feedback te geven en te ontvangen. Programmeren wordt zo tastbaar.

Conclusie

Kortom; ontzettend veel mogelijkheden met dit leuke programeer spel waar kinderen ook nog eens veel van opsteken!

Kijk in de webshop voor een film van dit spel