Minimuffin sorteer set voor kleutergroepen

Een nieuw materiaal, altijd leuk om uit te proberen! Het oogt erg vrolijk door alle kleurtjes en het materiaal ziet er goed en stevig uit en zo voelt het ook aan. Het is bedoeld als voorbereidende rekenvaardigheid. Je kunt er mee tellen, sorteren en ordenen.

minimuffin
Maar ook voor de fijne motoriek leent dit materiaal zich prima. Het bijgeleverde ‘happertje’ / tweezers om de mini muffins mee te pakken en weer los te laten boven het betreffende muffinvormpje, vergt even wat oefening. Het lijkt namelijk tegenstrijdig, je moet knijpen om iets los te laten en wanneer je de mini muffin wilt pakken moet je juist de spierkracht ontspannen. Ik denk dat je je daar heel bewust van moet zijn, het kan daardoor voor sommige kinderen best verwarrend zijn.

happer-collage
In dat geval zou ik gewoon het happertje laten liggen en de vingers gebruiken, is niets op tegen! Sterker nog, je kunt de mini muffins met drie vingers laten oppakken en daarmee de tweedeling in de hand stimuleren. Ter voorbereiding op het leren schrijven later, mooi meegenomen! Lukt dit niet, laat dan nog extra een klein kraaltje of een paperclip vast klemmen onder de pink en ringvinger. Dan blijven de drie ‘schrijf’vingers vanzelf over om de minimuffin mee vast te pakken.

drievinger-minimuffin-collage

De kaartjes die in de vormpjes worden gelegd geven de opdrachten aan. Staan er kleuren op de kaart, dan leg je die in het vormpje. Zie je cijfers, dan mag je gaan tellen. En bij sommige kaartjes mag je beide, dan tel je een bepaald aantal mini muffins van een bepaalde kleur. Hartstikke leuk! Als je wilt variëren pak je de dobbelstenen erbij. Er is er eentje met cijfers en eentje met kleuren. Afhankelijk van wat de kinderen al kunnen pak je ze eerst één voor één en later allebei tegelijk.

minimuffin-kaartjes-collage

Een mooi en aantrekkelijk materiaal dat veelzijdig is in te zetten in de kleutergroepen.

learning-resources-mini-muffin-sorteer-setHet spel mini muffin is te bestellen in de webshop
o
ok extra tweezers zijn er te bestellen

Majella

About Majella van 't Hul

Mijn naam is Majella van ’t Hul, getrouwd en moeder van 4 kinderen waarvan de oudste twee inmiddels het huis uit zijn. Wij wonen in Hengelo (Ov.) in het prachtige Twentse landschap. Sinds 2014 ben ik werkzaam als ambulant begeleider voor Koninklijke Kentalis in Enschede. Daarvoor heb ik bijna 10 jaar gewerkt met kinderen uit de cluster 3 doelgroep. Kinderen met een motorische beperking of chronische ziekte ondervinden regelmatig moeilijkheden bij het leren schrijven. In die tijd heb ik me in dit vakgebied verdiept en gespecialiseerd. Ik haalde mijn diploma als schrijfspecialist in 2010 in Amsterdam. Het heeft me altijd mateloos gefascineerd hoe het proces van leren schrijven zich voltrekt in de totale ontwikkeling van een kind. In de huidige maatschappij is het gebruik van smartphones, tablets en computers niet meer weg te denken. Waarom zou je nog leren schrijven tegenwoordig? Omdat schrijven meer is dan een schriftelijk communicatiemiddel! Het motorische aspect van deze vaardigheid is een zeer ten onrechte, bijna verwaarloosd onderdeel binnen het huidige basisonderwijs. Ik heb hierover al meerdere artikelen geschreven. Juist in deze tijd waarin het zo gemakkelijk is om digitaal een boodschap over te brengen is het van cruciaal belang te blijven schrijven. Mede daarom ben ik in 2015 van start gegaan met een eigen praktijk ‘Grip op Schrijven’ waarin ik het belang van schrijven benadruk en hoop dat ik scholen kan overtuigen van het nut ervan. In dat kader ben ik erg blij met webshops zoals Toys42Hands van Tanja Damhof. Het staat werkelijk bol van de materialen die stuk voor stuk inzetbaar zijn ter stimulering van de grove en fijne motoriek. Materialen waar ik scholen op mijn beurt weer attent op kan maken als ze ergens naar op zoek zijn. Ik zou zeggen doe je voordeel met de vele blogs die er al te vinden zijn. Ik zal er zeker en met veel plezier ook mijn bijdrage aan leveren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *