Spring naar inhoud

Met Sensorische siliconematjes aan de ontwikkeling van de tastzin werken

Geschreven door: Corina de Boer-Vreeke
Datum: 10 juli 2017

Sensorische siliconematjes

Samen spelen en met plezier werken aan de ontwikkeling van de tastzin

Tastzin
Tijdens de workshop “De Kriebelkist” passeren heel wat spellen, materialen en werkvormen de revue. Stuk voor stuk zijn de activiteiten en materialen die voorbij komen erop gericht om kinderen te stimuleren hun tastzin meer te gaan gebruiken.

De tastzin is een waardevol zintuig dat steeds minder wordt gebruikt. Blubberen, voelen, ontdekken, aanraken, buitenspelen het zijn vaak geen dagelijkse programmaonderdelen meer. De meeste (gast) ouders, pedagogisch werkers en leerkrachten hebben er geen tijd voor en/of zitten niet te wachten op vieze kleren en dito kinderen.

En dat is meer dan jammer, want het inschakelen en ontwikkelen van de tastzin is erg belangrijk voor een goede algehele ontwikkeling, zowel cognitief als motorisch.

Zo is werken met de tastzin o.a. belangrijk:
• voor de ontwikkeling van een gezond lichaamsbesef
een gezond lichaamsbesef geeft zelfvertrouwen en een gevoel van veiligheid
• in de ondersteuning van het leerproces
hoe meer zintuigen je gebruikt, hoe beter nieuwe leerstof wordt opgenomen
• om rust en ontspanning te kunnen ervaren
bij gewenste, respectvolle aanraking komt o.a. oxytocine vrij. Het hormoon van rust, verbondenheid en herstel
• in het leren aangeven en respecteren van grenzen

Gelukkig maak je in de eerder genoemde workshop ook kennis met tal van materialen waarbij je de tastzin inschakelt en niet vies wordt ? De webwinkel van Toys42hands heeft zelfs een aparte rubriek “voelen en tasten” onder de tab > zintuigen. Ik mocht een van deze materialen testen…..de sensorische siliconematjes

Sensorische siliconen matjes
Van deze, makkelijk afwasbare, siliconen matjes, zitten vijf grote een vijf kleine, ronde schijven in de doos. Iedere grote schijf heeft een andere kleur en textuur. De kleine schijven passen elk bij een van de grote schijven. Toen ik ze thuis op de grond had gelegd om ze zelf uit te proberen, bleek dat mijn tastzin ook nog wel wat oefening kan gebruiken. Ik nam de kleine schijven in de hand en zocht, met ogen dicht natuurlijk ?, met mijn blote voeten de bijpassende grote schijf….. drie van de vijf goed. Later nog maar eens proberen….

Dat “later” was toen we met de hele familie bij pake en beppe op bezoek waren. Ik had de schijven op de grond gelegd en het duurde niet lang voordat de vraag van de kinderen (tussen de 5 en 15 jaar) kwam of ze met de sensorische siliconematjes mochten spelen. Dat spelen bleek toen niet alleen, leuk, gezellig en leerzaam. Het was ook een verbindende activiteit, want steeds werden heiten en memmen erbij geroepen om toch vooral ook eens te komen voelen ?

Spelideeën
Hieronder een aantal van de spellen die de kinderen met de sensorische siliconematjes hebben uitgevonden.

1. Leg de grote schijven op de grond en pak de kleine schijven in je hand. Doe je ogen dicht en voel aan de kleine schijf die bovenop ligt. Zoek met je voeten de grote schijf die bij de kleine hoort.

2. Dit kun je ook andersom doen. Zoek met je ogen dicht een grote schijf en ga erop staan. Probeer nu of je uit de kleine schijven in je hand de bijpassende kunt vinden.

3. Vind je het moeilijk om je ogen dicht te houden, doe dan een blinddoek voor of verstop de kleine schijven in een dichte bak of een bak met bijv. zand, knikkers of bladeren en zoek dan de bijpassende kleine schijf.

4. Een kind krijgt een blinddoek voor. Een ander kind legt de grote sensorische siliconematjes in een rondje om het geblinddoekte kind heen. Het kind met de blinddoek voor krijgt nu een kleine schijf van het andere kind en zoekt de bijpassende grote schijf er met de voeten bij.

5. Je kunt de uitdaging wat groter maken door alle groten sensorische siliconematjes achter elkaar te leggen. Het geblinddoekte kind loopt over alle grote schijven. Aan het eind krijgt het de kleine schijven en probeert het deze in dezelfde volgorde te leggen als die hij/zij gevoeld heeft met zijn/haar voeten.

6. Ook nummer 5 kan andersom. Eerst, geblinddoekt, de volgorde van de kleine schijven voelen en dan met je voeten de grote schijven in dezelfde volgorde leggen.

in de webshop te bestellen

Lees ook de nieuwe blog van Breinprikkels over deze matjes.
Hier wordt uitgelegd waarom op blote voeten op verschillende ondergronden belangrijk is voor de ontwikkeling