Letterspelmat test op de basisschool door schrijfspecialist

Als schrijfspecialist ben ik regelmatig op basisscholen om met kinderen te werken.

Afgelopen week heb ik de letterspelmat mogen uitproberen. Wat een leuk materiaal is dat! Ik vertel de leerlingen dat je het speelt als Twister, maar dan met letters in plaats van met kleuren. In groepjes van 4 kinderen laat ik ze kennismaken met het spel.

‘Ken je een woordje met 3 letters?’ is mijn eerste vraag. Dat kunnen ze allemaal wel bedenken. Vervolgens laat ik hen met handen en of voeten de juiste letters op de letterspelmat aanraken. Ze moeten proberen te blijven staan en meestal lukt dat.

ervaring met de letterspelmat

 

 

 

 

 

 

 

 

Als iedereen is geweest gaan we naar de 4-letterwoorden. Dat is voor sommigen al best moeilijk en dus help ik ze een beetje. De kinderen ontdekken spelenderwijs dat het best lastig is als je de eerste letter ‘verkeerd’ kiest. Ik bedoel dat er een hand op een letter staat terwijl dat in tweede instantie beter eerst een voet had kunnen zijn. Want ja, eenmaal een hand of voet neergezet, mag je niet meer wisselen hadden we afgesproken. En het moet natuurlijk ook in de goede volgorde gaan.

Dan nog een stapje ingewikkelder, want 5 letters is een hele uitdaging. Bovendien moet deze ronde met z’n tweeën worden uitgevoerd. Om beurten wordt een letter met hand of voet vastgezet. We komen tot de ontdekking dat alle letters maar eenmaal op de mat staan, dus een woord met een dubbele letter valt af. En oeps, als je een letter nodig hebt aan de andere kant van je klasgenoot, hoe kom je daar dan bij? Het levert hilarische taferelen op!

Een erg leuk en speels materiaal is deze letterspelmat om niet alleen met de motoriek, maar ook met letters bezig te zijn. De kinderen hebben er allemaal erg veel plezier in en aan het eind vragen ze mij: ‘Wanneer kom je weer?’

Dit spel is te koop bij Toys42hands.

Majella

About Majella van 't Hul

Mijn naam is Majella van ’t Hul, getrouwd en moeder van 4 kinderen waarvan de oudste twee inmiddels het huis uit zijn. Wij wonen in Hengelo (Ov.) in het prachtige Twentse landschap. Sinds 2014 ben ik werkzaam als ambulant begeleider voor Koninklijke Kentalis in Enschede. Daarvoor heb ik bijna 10 jaar gewerkt met kinderen uit de cluster 3 doelgroep. Kinderen met een motorische beperking of chronische ziekte ondervinden regelmatig moeilijkheden bij het leren schrijven. In die tijd heb ik me in dit vakgebied verdiept en gespecialiseerd. Ik haalde mijn diploma als schrijfspecialist in 2010 in Amsterdam. Het heeft me altijd mateloos gefascineerd hoe het proces van leren schrijven zich voltrekt in de totale ontwikkeling van een kind. In de huidige maatschappij is het gebruik van smartphones, tablets en computers niet meer weg te denken. Waarom zou je nog leren schrijven tegenwoordig? Omdat schrijven meer is dan een schriftelijk communicatiemiddel! Het motorische aspect van deze vaardigheid is een zeer ten onrechte, bijna verwaarloosd onderdeel binnen het huidige basisonderwijs. Ik heb hierover al meerdere artikelen geschreven. Juist in deze tijd waarin het zo gemakkelijk is om digitaal een boodschap over te brengen is het van cruciaal belang te blijven schrijven. Mede daarom ben ik in 2015 van start gegaan met een eigen praktijk ‘Grip op Schrijven’ waarin ik het belang van schrijven benadruk en hoop dat ik scholen kan overtuigen van het nut ervan. In dat kader ben ik erg blij met webshops zoals Toys42Hands van Tanja Damhof. Het staat werkelijk bol van de materialen die stuk voor stuk inzetbaar zijn ter stimulering van de grove en fijne motoriek. Materialen waar ik scholen op mijn beurt weer attent op kan maken als ze ergens naar op zoek zijn. Ik zou zeggen doe je voordeel met de vele blogs die er al te vinden zijn. Ik zal er zeker en met veel plezier ook mijn bijdrage aan leveren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *