Breukentorens: grijpen = begrijpen

Breukentorens

Een prachtig en educatief spel voor thuis, in de klas of in de praktijk. De breukentorens worden geleverd in een klein doorzichtig doosje, welke makkelijk op te ruimen is.

Doel van het spel

Het doel van het spel is het leren van de breuken en de relatie ervaren tussen breuken, kommagetallen en procenten. Elke breukentoren bestaat uit gekleurde blokjes. Ze lijken als het ware op lego-stenen. Je kunt de blokjes op elkaar klikken.
Het materiaal bestaat uit 9 verschillende torens. Elke toren heeft een eigen kleur met een bijbehorende breuk, kommagetal en procent. De volgende breuken bevinden zich in het spel: 1,½, 1/3, ¼, 1/5, 1/6, 1/8, 1/10 en 1/12.
Een kind kan zo snel zien en ervaren, dat de blokjes van bijvoorbeeld 1/3 en 1/6 bij elkaar horen.
Het materiaal kan goed ingezet worden naast iedere methode.

Breuken, kommagetallen en procenten

Jonge kinderen kunnen zo makkelijk al spelend met het materiaal ontdekken welke blokjes mooi op elkaar passen. Oudere kinderen kunnen rekenopgaven goed oplossen met behulp van de breukentorens.
Vooral voor de beelddenkers is het heel belangrijk om direct de relatie met kommagetallen en procenten te leggen. Zo is rekenen leuk!

Conclusie

Voor ieder kind is de fase van concreet materiaal zeer belangrijk. Een kind heeft de breukentorens in de handen: grijpen = begrijpen. Door al handelend bezig te zijn, worden beide hersenhelften gestimuleerd. De fase van rekenen met concreet materiaal kan mijns insziens niet lang genoeg duren.
De breukentorens zijn onmisbaar op iedere school en praktijk. Kinderen kunnen ook thuis al spelend bezig zijn met de breukensommen.

Breuken voor beelddenkers in blokken torentjes
Breukenblokken zijn in de webshop te bestellen
Astrid Worst

About Astrid Worst

Mijn naam is Astrid Worst. Trotse moeder van een dochter en een zoon. Ik ben 20 jaar leerkracht geweest in het basisonderwijs. Vervolgens ben ik mijn praktijk Goed Gelukt gestart om kinderen te helpen hun talenten verder te ontwikkelen. Er schuilt vaak veel meer achter de leeruitdagingen. Mijn passie ligt bij het leren door te bewegen. Het is mijn uitdaging om de hulpvraag helder te krijgen en samen op zoek te gaan naar de juiste antwoorden. Kinderen zouden onbekommerd moeten opgroeien. Het probleem is de oplossing. Wanneer een kind vastloopt op school of thuis en niet of nauwelijks vooruit gaat, dan kan het goed zijn om het probleem eens anders te bekijken. Belangrijke factoren die het leerproces kunnen verstoren: - De ontwikkeling van de ogen. - De lichamelijke ontwikkeling, o.a. evenwicht, primaire reflexen, ruimtelijk inzicht en lateralisatie. - De invloed van stress. Met behulp van een uitgebreide screening en een op het kind afgestemd oefen- en stimuleringsprogramma worden eerst de belemmeringen opgeheven en vervolgens achterstanden ingehaald. Dit heeft een positief effect op het zelfvertrouwen en het welbevinden van het kind. De oefeningen bestaan vrijwel altijd uit beweging en spel, waarbij gebruik gemaakt wordt van diverse materialen en technieken zoals therapieballen, trampoline, reflex integratie en braingym oefeningen. Daarbij vind ik het fijn om mezelf te blijven ontwikkelen. Zo volg ik regelmatig boeiende cursussen om kinderen verder te helpen op hun pad. Mijn slogan is dan ook: Leren door bewegen en spel, dan lukt het wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *