Onmisbare voelmuur

Voelmuurtje
Dit mooie houten voelmuurtje staat op mijn bureau in de praktijk. Het is een echte eye-catcher. Het voelmuurtje ziet er aantrekkelijk uit. Het uiterlijk nodigt uit tot spelen en experimenteren.

Materiaal
Het voelmuurtje is van hout. Aan de achterkant zit een blauwe, stoffen zak gemonteerd. Het voelmuurtje bestaat uit drie losse onderdelen. Het pakket wordt geleverd in een kleine, platte doos. Het voelmuurtje kan daardoor altijd handig worden opgeborgen, zonder veel ruimte in te nemen.

Werkwijze

In de blauwe, stoffen zak kunnen verschillende matarialen gestopt worden. Zo kan er van elk item 1, maar ook 2 items ingestopt worden. De mogelijkheden zijn heel divers. Zo kun je meer of minder items in de voelzak stoppen.
Doe een aantal items in de voelzak en laat het kind hardop tellen.
Voor jongere kinderen is het leuk om voorwerpen in de voelzak te stoppen en te laten benoemen. Een mooie oefening voor de woordenschat.

Rekene en spelling
Het voelmuurtje zet ik in de praktijk in om rekenen en spelling te oefenen. Bijvoorbeeld: pak twee voelcijfers en maak de plus- of min-sommen of de tafel- of deelsommen. Een idee kan ook zijn om voelletters te pakken en zo de spelling te oefenen. Moeilijke klanken, zoals de oe en de eu kunnen dan in de voezak gevonden worden tussen een aantal letters.
Het materiaal wordt zo ingezet om op een speelse manier aan schoolse vaardigheden te werken.

Schrijven en de fijne motoriek

In mijn praktijk zet ik dit materiaal in om het schrijven en de fijne motoriek te oefenen. Zo kan het kind in de voelzak zoeken naar twee dezelfde vormen of twee dezelfde structuren. Hiermee wordt namelijk het onderdeel vorm en de tastzin extra getraind.
Ook voor kinderen die nog meer oefening nodig hebben om aan de lateralisatie te werken. Dan kun je de kinderen met twee handen tegelijk naar eenzelfde voorwerp laten zoeken.

Concentratie, focus en samenwerking van hersenhelften
Tijdens het werken met het voelmuurtje wordt gewerkt aan concentratie, focus, samenwerking van de handen, samenwerking van de beide hersenhelften, het oefenen van de tastzin en het geheugen.
Maar het allerleukste is natuurlijk wel het speelse element in al deze leerrijke oefeningen. Bij mij thuis gebruiken de kinderen het voelmuurtje om de stenen van Rummikub erin te stoppen.

Spel
Het voelmuurtje kan ook goed zelfstandig door kinderen in een groep of klas worden gebruikt. Ze kunnen elkaar verschillende opdrachten geven en elkaar controleren. Laat de kinderen eens oefenen met voelletters, voelcijfers, verschillende vormen en verschillende materialen. Heel goed voor de woordenschat en de taalontwikkeling.

Advies

Dit voelmuurtje is naar mijn mening onmisbaar in elke peutergroep, (kleuter)klas, kinderopvang en praktijk. Het materiaal is stevig, ziet er mooi uit en is zeer uitnodigend. Kinderen gaan vanzelf direct met hun handen in de daarvoor bestemde gaten. Het materiaal kan makkelijk door de kinderen zelf worden opgeruimd. De zintuigen worden getraind en het geheugen kan worden geoefend. Kortom, laat de fantasie van de kinderen en jezelf de vrije loop.

Het voel muurtje is in de webshop te bestellen

Astrid Worst

About Astrid Worst

Mijn naam is Astrid Worst. Trotse moeder van een dochter en een zoon. Ik ben 20 jaar leerkracht geweest in het basisonderwijs. Vervolgens ben ik mijn praktijk Goed Gelukt gestart om kinderen te helpen hun talenten verder te ontwikkelen. Er schuilt vaak veel meer achter de leeruitdagingen. Mijn passie ligt bij het leren door te bewegen. Het is mijn uitdaging om de hulpvraag helder te krijgen en samen op zoek te gaan naar de juiste antwoorden. Kinderen zouden onbekommerd moeten opgroeien. Het probleem is de oplossing. Wanneer een kind vastloopt op school of thuis en niet of nauwelijks vooruit gaat, dan kan het goed zijn om het probleem eens anders te bekijken. Belangrijke factoren die het leerproces kunnen verstoren: - De ontwikkeling van de ogen. - De lichamelijke ontwikkeling, o.a. evenwicht, primaire reflexen, ruimtelijk inzicht en lateralisatie. - De invloed van stress. Met behulp van een uitgebreide screening en een op het kind afgestemd oefen- en stimuleringsprogramma worden eerst de belemmeringen opgeheven en vervolgens achterstanden ingehaald. Dit heeft een positief effect op het zelfvertrouwen en het welbevinden van het kind. De oefeningen bestaan vrijwel altijd uit beweging en spel, waarbij gebruik gemaakt wordt van diverse materialen en technieken zoals therapieballen, trampoline, reflex integratie en braingym oefeningen. Daarbij vind ik het fijn om mezelf te blijven ontwikkelen. Zo volg ik regelmatig boeiende cursussen om kinderen verder te helpen op hun pad. Mijn slogan is dan ook: Leren door bewegen en spel, dan lukt het wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *