Behendigheidsmuur ijsschots

De klauterwand geeft het kinderbrein een opkikker.

klautermuur ijsrotsen

Ons brein bestaat uit twee hersenhelften: de linker, die vooral logisch, analytisch, rechtlijnig en talig denkt. En de rechter, die creatief, intuïtief, razendsnel en vaak in beelden denkt. Beide helften hebben uiteraard hun waarde. Als baby gebruiken we voornamelijk onze rechter hersenhelft, we nemen waar en doen na. Eenmaal op school, wordt voornamelijk de linker hersenhelft aangesproken, dat komt door de manier waarop wij in Nederland onderwijs opvatten: het aanleren van logisch, rechtlijnig en navolgbaar denken.

motoriekmuur

Of een kind later goed leert lezen of rekenen is niet afhankelijk van de hoeveelheid hersenen die een kind heeft, maar van de samenwerking tussen die hersenen. Om deze samenwerking te versterken kun je als opvoeder allerlei spelletjes doen en speelgoed aanbieden. Belangrijk is speelgoed waarbij tweehandigheid vereist is zodat de hersenhelften gaan samen werken en daardoor de hersenverbindingen sterker worden.

klauterwand ijsrotsen

De klauterwand ijsschots is hiervan een voorbeeld. Ik heb deze klauterwand als voorbeeld genomen omdat het in de eerste plaats een prachtig vormgegeven houtenspel is. Er is veel zorg besteedt aan de tekeningen en de samenstelling van kleuren. Gewoon een plaatje om te zien.

klauterwand detail

Wat ik nog meer leuk vind aan deze klauterwand is het feit je zelf het speelveld kunt veranderen door de verschillende losse delen te plaatsen in het spel.

klauterwand Collage

Probeer door goed samen te werken met beide handen aan de touwtjes te trekken en het balletje over de ijsschotsen naar de iglo te laten ‘glijden’.

Kijk uit voor de wakken! Want als je balletje daar invalt ben je af.
Wat is het een feest dat je kind met dit prachtige speelgoed zich mag ontwikkelen.

Coöperatieve speel variante: twee speler en ieder een kant:

cooperatief behendigheidsmuur

goki-klauterwand-ijsschotsDeze klauterwand is direct via de webshop te bestellen

Bernarda Geurtzen

About Bernarda Geurtzen

Ik ben groepsleerkracht in het (speciaal) basisonderwijs, eigenaar van Basic4kids en bovenal moeder van Isis (13 jaar) en Timme (8 jaar). Een kleine twintig jaar geleden begonnen in het speciaal onderwijs. Binnen die zeven jaar heb ik een uitstapje gemaakt naar een kinderdagcentrum. Ik mocht daar een pilotgroep begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsniveau tot 24 maanden met als doel de hulpvragen van de kinderen om te zetten in een onderwijsaanbod. Na zeven jaar ben ik gestart als invalleerkracht in het (speciaal) basisonderwijs. Een bewuste keuze omdat ik mijn werk graag wilde combineren met studeren. En dat heb ik gedaan. Interne begeleiding, remedial teaching, kindercoaching. Al deze studies samen hebben ervoor gezorgd dat ik in 2011 voor mijzelf ben begonnen. Mijn praktijk Basic4Kids was een feit. Voor een nieuw te starten kinderdagverblijf ben ik toen een curriculum 0 – 4 jaar met als rode draad leren leren gaan schrijven. Op dit moment begeleid ik basisscholen die een peutergroep willen starten in school en het curriculum willen implementeren. Ik val nog steeds in op basisscholen en ga het derde jaar in van de opleiding ‘Medierend Leren’ bij Stibco. Ik werk ontwikkelingsgericht en geloof dat ieder kind ongeacht welk ontwikkelingsperspectief zich ontwikkelt. Met mijn blogs wil ik ouders, opvoeders en leerkrachten ‘voeden’ met achtergrond informatie die hen kunnen helpen in de begeleiding van kinderen. Voor het kind is het spelen maar met de extra informatie kun je wellicht net iets meer doen of een ontwikkeling bij het kind opmerken die anders misschien wel ‘verborgen’ zou blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *