Sensory Tubes, zintuigbuizen, een spel om te experimenteren met het kijken naar bewegende voorwerpen, luisteren en ruiken

Sensory Tubes bestaat uit vier doorzichtige buizen, acht dichte draaidoppen om de buizen af te sluiten en vier draaidoppen met gaten erin die lucht doorlaten. De buizen kunnen worden gevuld met verschillende materialen.

sensory tubes-(1 of 1)

Kijken
De buizen zijn doorzichtig en kunnen rechtop worden gezet. Door ze te vullen met verschillende materialen zoals kastanjes, eikels, gedroogde bladeren, rijst, bonen, macaroni, klein speelgoed en confetti, zien ze er steeds anders uit. De goed afsluitbare doppen maken het mogelijk dat ze ook kunnen worden gevuld met water of een andere vloeistof, met daarin bijvoorbeeld een beetje zeepsop, glitter, plastic figuurtjes, enzovoort. Kinderen kunnen op die manier experimenteren met wat ze leuk vinden om naar te kijken. Op die manier kunnen de buizen een leuke decoratie zijn voor een kinderkamer. Het grote voordeel is dat er eindeloos mee gevarieerd kan worden. Je raakt er op die manier niet gauw op uit gekeken.

klsensory tubes-(2 of 1)

Kijken naar en ervaren van bewegingen
De buizen nodigen ook uit tot verder experimenteren. Vooral als ze gevuld zijn met materialen zoals gekleurd zand, rijst, bonen, water met glitters enzovoort. Ik heb de buizen ongeveer half gevuld met rijst, bonen, droge pasta en gierst. Ze lokken dan heel sterk uit om vast te pakken en met of tussen twee handen te bewegen. Bijvoorbeeld de rijst rolt dan van ene naar de andere kant van de buis. Naast het zien van het bewegen van de rijst, voel je ook heel duidelijk het verplaatsen van het gewicht van de rijst van je ene hand naar je andere hand, en hoor je geluid dat het verplaatsen van de rijst maakt. Door langzamer of sneller te bewegen, ziet het er net weer iets anders uit, en is ook het geluid en het gevoel in je handen anders. Ook rollen of schudden van de buizen geeft weer een andere ervaring van wat je ziet, hoort en voelt.

Horen
Door de buizen, die gedeeltelijk gevuld zijn met zand, rijst, bonen, pasta en dergelijke te bewegen, maak je van de buizen een ‘muziekinstrument’. Je kunt er verschillende geluiden mee produceren door de buizen meer of minder te vullen, meer of minder snel te bewegen en de bewegingen te variëren. Ook zijn er verschillende geluidspelletje mee te doen. Zoals door de vier buizen met vier verschillende materialen te vullen, en dan met een van de buizen geluid te maken, zonder dat je kind het ziet. Het kind moet dan raden door welke buis het geluid werd veroorzaakt.

klsensory tubes-(2 of 1)

Ruiken
Bij de buizen worden ook vier deksels geleverd, die gaten hebben om lucht door laten. Die zijn vooral geschikt om verschillende geuren te ervaren. De buizen kunnen worden gevuld met sterk geurige kruiden of een potpourri (mengsel van geurige kruiden en bloemen). Wel opletten dat de kruiden of het bloemenmengsel niet door de gaten kan vallen, als de buizen worden bewogen. Er kan ook een druppeltje parfum, etherische olie of welke sterk geurende vloeistof dan ook, op een watje, tissue of lapje stof worden gedaan en in de buizen worden gestopt. Een ander idee is het om kleine knuffels te kopen die in de buizen passen, en op die knuffels een druppeltje parfum of aroma-olie te doen. Je kunt dan vier verschillende knuffels gebruiken maar als je vier dezelfde knuffels koopt kan het kind ook proberen de verschillende geuren te herkennen. Ook hier zijn weer moeilijkheden in overvloed. Gebruik niet al te veel geuren door elkaar want dat kan soms verwarring geven.

Ik vind de Sensory Tubes geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar. Ze lokken meer uit tot onderzoeken dan ik in eerste instantie dacht. Door er mee aan de gang te gaan, stapelen de mogelijkheden zich steeds meer op. De verschillende zintuigprikkels maken dat het kind zijn aandacht richt, en vooral het zelf bewegen met de buizen, maakt dat het kind die aandacht vasthoudt en met de buizen gaat experimenteren. Door de vele mogelijkheden zijn Sensory Tubes ook geschikt voor kinderen en zelfs voor volwassenen met een lichamelijke of een verstandelijke handicap.

learning-resources-zintuigbuizen-sensory-tubesDe buizen zijn te bestellen in de webshop van Toys42hands

Els Rengenhart

About Els Rengenhart

Ik ben Els Rengenhart en heb als ergotherapeut ongeveer veertig jaar kinderen en volwassenen behandeld met problemen met prikkelverwerking (ook wel sensomotorische integratie, sensorische integratie of sensorische informatieverwerking genoemd). Die ervaring heb ik deels opgedaan in dienst van kinderrevalidatiecentra en deels als zelfstandig gevestigd ergotherapeut in mijn praktijk in Groningen. De behandelingen van de kinderen en soms ook van volwassenen bestonden voor een groot deel uit eenvoudige spelletjes of activiteiten. Deze spelletjes en activiteiten zijn samen met andere praktische informatie over prikkelverwerking beschreven op de website www.sensomotorische-integratie.nl Ik hoop daardoor een positieve bijdrage te leveren aan de dagelijkse gang van zaken van een kind met prikkelverwerking- of sensomotorische integratie problemen. Ik hoop dat de adviezen, activiteiten en spelletjes ertoe bijdragen dat u samen met uw kind meer plezier heeft en dat het leven er voor u en uw kind leuker op wordt. In 1972 heb ik een studiebeurs gewonnen van de Amerikaanse Vereniging voor Ergotherapie. Daardoor heb ik toen drie maanden in de Amerika rondgereisd en kennis gemaakt met A. Jean Ayres en haar behandelmethode - sensorische integratie. Vanaf 1975 tot 2012 heb ik verschillende cursussen sensomotorische integratie gegeven, met name voor paramedici. Als docent was ik lange tijd verbonden aan verschillende NDT (Bobath) cursussen. Momenteel ben ik nog beschikbaar voor video-analyse, training, supervisie en consulent op het gebied van sensomotorische integratie en ook als zodanig werkzaam voor het CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise). Ik ben getrouwd met Bart de Vries. We hebben twee volwassenen zoons en twee kleinzoons. Els Rengenhart, ergotherapeut

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *